LCHF pizza – den bedste og den nemmeste

Det er fredag aften og familien SKAL have pizza. Lysten var der bestemt også hos mig, men pizza er fuld af kulhydrater, så jeg googlede LCHF pizza. Jeg fandt en masse forskellige opskrifter, hvor en del af dem var rimeligt komplicerede. Derfor valgte jeg at prøve kræfter med den absolut nemmeste af slagsen fra svenske Monique.

Den er med ganske få ingredienser og nærmest ingen arbejdsindsats. Og ved I hvad, den blev helt fantastisk. Selv manden min var overbevist og savnede ikke sin vanlige pizza fra pizzamanden. Denne pizza har en super sprød bund og en dejlig pizzasmag pga al den gode ost. Jeg tror dog, det er vigtigt, at man bruger en ost af en ok kvalitet.

IMG_0940PS Jeg kan varmt anbefale, at man laver sin egen tomatsauce. Det er super nemt og smager som en million. En dårlig tomatsauce kan ødelægge den bedste pizza og en god én af slagsen kan redde rigtig meget 🙂

Er du mere til helt almindelige gammeldags pizzaer – ja, så finder du den klassiske opskrift her

LCHF pizza

Ingredienser

  • 2 æg
  • 75 g revet ost med lavt kulhydratindhold (jeg brugte mozarella og cheddar- obs kulhydratindhold, da noget revet ost indeholder MEGET kulhydrat))
  • 2 tsk HUSK ellre Pofiber
  • 1½ tsk oregano
  • 1 knivspids salt

Fyld kan varieres i det uendelige. Tjek evt. pizzamandens kort for inspiration 🙂

Fremgangsmåde:

  • Æg og ost blandes.
  • Resten tilsættes.
  • Bredes ud på en plade med bagepapir. Størrelse som en stor frokosttallerken.
  • Bages ved 200 gr. varmluft i 15-20 min, indtil pizzaen er gylden.
  • Tages ud af ovnen og fyldes f.eks. med den gode og nemme (og LCHF venlige) tomatsauce, skinkestrimler, oliven og rødløg.
  • Der drysses igen med lidt revet ost.
  • Bages atter i ca 10 min ved 200 gr varmluft.
  • Slutteligt pyntes med halve cherrytomater, tørret oregano, frisk basilikum og evt. lidt pesto eller hvidløgsolie.
  • Serveres evt med et glas rødvin (som er bedre end øl, hvis man spiser LCHF).

 

 

23 thoughts on “LCHF pizza – den bedste og den nemmeste

    • Kathe siger:

      Det er ikke livsnødvendigt 🙂
      Men vi bruger HUSK for at få mange fibre uden kulhydrater. Hvis du ikke går så meget op i at spare på kulhydrater kan du sagtens bruge et andet bindemiddel – f.eks. mel. Du kan få HUSK i de fleste større dagligvareforretninger: Kvickly, Bilka, Føtex og MATAS. Vi bruger den grønne HUSK, som indeholder 0 kulhydrater.

      Like

  1. Marlene siger:

    Tak for en dejlig blog, som jeg er begyndt at følge for nyligt :-).
    Jeg prøvede lchf-pizzaen her til aften, men bunden blev ret gummiagtig. Måaske var det en fejl, at jeg brugte fiberHusk, bruger du bare almindelig husk?

    Like

    • Kathe siger:

      Tak skal du have 🙂
      Jeg bruger almindelig husk, men jeg tror nu ikke, det gør den store forskel. Jeg synes, at bunden er bedst, hvis man bager den straks efter, man har kommet topping på. Den skal også spises med det samme – ellers har den en tendens til at blive gummiagtig. Har du kommet lidt rigeligt med tomatsauce og/eller fyld på? Det kunne også være en forklaring.
      Kh Kathe

      Like

      • Michelle siger:

        Nu kan det godt være jeg spørger lidt dumt, men hvilke “husk” bruger du? Kan kun finde fiberhusk :0)

        Like

      • Kathe siger:

        Hejsa

        Ingen spørgsmål er dumme :-). Jeg bruger den grønne husk, mest fordi den er nennemst at få fat i (jeg køber den i Kvickly eller indimellem i Netto). Jeg har lige lavet lidt research på forskellen mellem den gule Fiberhusk til bagning og den grønne Husk (som kan opløses i vand og drikkes, hvis man har problemer med forstoppelse):

        “FiberHusk består af pulveriserede loppefrøskaller fra den indiske plante Plantago ovata Forsk. – også kendt som Ispaghula Husk eller Psyllium frøskaller. Fibrene består af vandopløselige kostfibre og gør naturligt glutenfrit brød mere saftigt. Det forbedrer hæveevnen i dej bagt med naturlig glutenfri melsorter og giver glutenfri skærekager og brød en bedre konsistens, så de ikke smuldrer. Købes i helsekosten eller på apoteket. FiberHusk kan som udgangspunkt erstattes af HUSK med det samme resultat.”

        Kilde: http://tatjanasmad.blogspot.dk/p/ingredienser.html

        Like

  2. Xenia siger:

    Uhm, den lyder god. Jeg har prøvet blomkålspizzaen og er nu ganske begejstret, men det er da alligevel skægt at prøve andre varianter ind imellem – måske denne skal være den næste 🙂

    Like

  3. Sheila siger:

    Opdatering: Lavede pizza’en her til aften, og ih! Den var bare god! 😀
    Hvis mine billeder er blevet brugbare, (mit kamera er på vej mod enden, desværre..) så link’er jeg lige til indlægget her. Lavede iøvrigt tomatsaucen på næsten samme måde – great succes 😉

    Like

  4. Sheila siger:

    Nej tænk; jeg har ikke engang prøvet LCHF pizza endnu.. Shame on me 😉 Måske det skal på menuen næste uge. Men skal den stå lidt når den kommer ud af ovnen, eller er den bare skærefast med det samme?

    Like

    • Kathe siger:

      Jeg kom fyldet på, straks den var kommet ud efter 1. bagning. Den var fin og sprød og det holdt. Vi spiste den med det samme efter 2. bagning. Min mand kunne rigtig godt lide den – og han er ellers ikke meget for alle mine “projekter” 😉

      Like

      • Sheila siger:

        Hø hø – sådan en mand har jeg også. Alt andet end kød, kartofler og sovs, bliver nøje undersøgt, vendt og drejet inden han tør smage på det. Okay – jeg frygtede pizza’en var “smattet”, men så kan jeg jo roligt lave den! 🙂

        Like

      • Kathe siger:

        Ha ha – du af alle ved vel, hvor stædig han er mht sin mad. Han spiser kun det, han vil – og det skal helst ikke være alt for sundt:-)

        Like

    • Kathe siger:

      Ja, lige præcis. Denne her er utrolig lækker og bikses sammen på ganske få minutter. Jeg tror ikke, jeg nogensinde kommer til at lave en alm. dej pizza igen. Hvordan laver du din version?

      Like

      • Lykkeglimt siger:

        Det gør jeg heller ikke! Jeg laver det af en blanding af blomkål og ost. Så det er lidt det bedste fra begge verdener, tror jeg! :b

        Like

      • Lykkeglimt siger:

        Jeg har ikke prøvet den kun med ost endnu. Men det kan da godt være, at det skal prøves. Jeg kan dog meget godt lide den anden version. Og så er det jo skjulte grøntsager! 😀

        Like

Skriv en kommentar